A megfelelő gumiabroncsok felszerelése kulcsfontosságú a saját biztonsága és a vezetés kényelme szempontjából különböző időjárási körülmények között. A gumiabroncsok az egyetlen olyan elem, amely érintkezik az úttal, ezért a vezetőknek mindig olyanokat kell választaniuk, amelyek rossz időben is biztosítják a gyors fékezést, tapadást és tapadást. 

Az autótulajdonosok általában három lehetőség közül választhatnak:

  1. Nyári gumik , amelyeket a melegebb évszakokra terveztek
  2. Téli gumik , amelyeket hidegebb éghajlatra és jeges útfelületekre terveztek
  3. Négyévszakos gumik , amelyek a biztonság és a gazdaságosság egyensúlyát kínálják egész évben

A járművezetők túlnyomó többsége számára kézenfekvő választás a nyári gumi. Az Egyesült Királyságnak azonban sok olyan része van, ahol a téli időjárás nem elég súlyos ahhoz, hogy kizárólag téli gumik használatát indokolja, ezért sok sofőr elgondolkodik azon, vajon jobb-e helyette minden időjárási körülményre szánt gumiabroncsot használni.


Más abroncsok, más a teljesítmény

Ezen abroncsok mindegyike eltérő tulajdonságokkal rendelkezik, és fontos megérteni a paramétereiket egy adott vezetési környezethez képest. Míg a nyári gumik nagyon jól teljesítenek a melegebb időben, a téli abroncsok a legjobbak a téli útviszonyokhoz. A négyévszakos gumiabroncsok univerzális választásnak tűnnek, mivel a nyári és téli időjárási viszonyokhoz egyaránt alkalmazkodnak.

A Continental eredményei azt mutatják, hogy a négyévszakos gumik általában középutat jelentenek a nyári és téli termékek között. Mint ilyenek, bár nem olyan hatékonyak téli körülmények között (a kizárólag erre a szezonra tervezett gumikhoz képest), nyáron jobbak, mint a téli termékek. De nem olyan jók, mint a nyári gumik.


Gumiabroncs teljesítmény diagramA négyévszakos gumik kompromisszumot jelentenek a téli és nyári termékek között (Forrás: Continental)


Négyévszakos gumik használata téli és nyári körülmények között

Amint a Continental kutatásaiból kiderül , egy négyévszakos gumiabroncs jobb fékezést biztosít nedves körülmények között, mint a téli gumi. A téli gumi azonban jobb fékezést biztosít hóban .

Ezekkel az eredményekkel az a probléma, hogy különböző sebességgel tesztelték őket. Mindazonáltal a fékezési különbség nedves felületen (2,4 méter) nagyobb, mint a havas fékezésben (1,4 méter), így lehet vitatkozni, hogy ez fontosabb.

Havas út

A téli gumik a legjobb fékezést biztosítják hóban

Persze ez attól is függ, hogy hol laksz. Ha télen gyakori probléma a hó, akkor a nagyobb tapadás és a jobb fékút ilyen körülmények között nagyra értékelhető. Másrészt a nedves felületen történő fékezés még mindig hasznos lehet egész évben, és az Egyesült Királyság számos részén gyakoribb az eső, mint a jeges utakon vagy a hóban.

Nyilvánvaló, hogy télen is használhatja a szezonális termékeket, bár vannak olyan területek, ahol a téli gumiabroncsok jobbak. Például mivel ezeket a termékeket nem úgy tervezték, hogy megbirkózzanak a kemény latyakkal, általában kisebb gördülési ellenállást és jobb teljesítményt nyújtanak száraz körülmények között.


Íves út


A hőmérséklet fontos tényező

A különböző paramétereken kívül – amelyek a futófelület kialakításából és egyéb jellemzőiből származnak – figyelembe kell vennie a vezetési hely hőmérsékletét is.

Ahogy már korábban is említettük, a nyárigumi télire való cserélésekor meg kell várni, amíg a hőmérséklet 7°C alá süllyed. Ennek az az oka, hogy a téli termékekben használt keveréket úgy tervezték, hogy téli körülmények között működjön – melegebb környezetben a gumi meghajolhat vagy túl puhává válhat.

Hasonlóképpen, a nyári opciók 7°C felett működnek a legjobban – hidegebb időben rosszabb tapadást biztosítanak, mert keményebb futófelületük van, ami gyengén kezelhető havas és jeges körülmények között. Mint minden évszakos termékeket, ezeket is úgy tervezték, hogy ezen hőmérséklet felett és alatt működjenek.

Ahogy azonban egyre közelebb kerülünk a szélsőségekhez, a négyévszakos abroncsok elveszítik funkcionalitásuk egy részét. A Goodyear kutatásai szerint például ezeket a termékeket nem szabad használni, ha a hőmérséklet -5°C alá süllyed. Ehelyett téli gumit kell használni a hatékony teljesítmény érdekében.

Mint ilyen, segít megismerni az évek átlaghőmérsékletét. Ha ritkán van ilyen hideg, a négyévszakos gumikat egész évben lehet használni. Másrészt, ha nagy valószínűséggel rendszeresen találkozik ezzel a hőmérséklet-tartománysal, a téli gumik jobbak. 

Mivel kifejezetten téli termékeket használ, a melegebb hónapokban nyári gumikat kell használnia. A téli gumiabroncsok nem alkalmasak nyári használatra, és ahogy már szó volt róla, a nyári termékek jobb paramétereket kínálnak a négyévszakos gumikhoz képest.



A megfelelő gumiabroncsok kiválasztása

Végső soron, amikor négyévszakos vagy téli gumiabroncsot kell választani, a minden évszakos termékek fő előnye, hogy pénzt takarítanak meg, ha nem 2, hanem egy garnitúrát használnak. Azonban egy garnitúra egész évben történő használata növeli a gumiabroncsok kopását is, így ez az érv megkérdőjelezhető.

Ennek ellenére, ha pénzt vagy helyet szeretne megtakarítani a garázsában, előfordulhat, hogy minden évszakos gumiabroncsot használhat. Ha azonban az időjárás kellően zord, győződjön meg róla, hogy téli gumikat szerelt fel – ezek mindig nagyobb biztonságot és megbízhatóságot biztosítanak téli körülmények között.